Sunday, June 28, 2009

Tok Jaq dan operation

Hari ni seperti yang dah plan dari minggu lepas, tok jaq dah dimasukkan ke hospital untuk menjalani operation pembetulan pada bahagian rahim dan juga organ lain dalam badan. Pembedahan kali ini juga amat serius dan kalau diikutkan memang agak berisiko disebabkan oleh usia tok jaq sendiri yang kini dah mencecah 79 tahun. Buat pertama kali bagi jangkamasa setahun aku berjumpa dengan adik perempuan aku dan bersekali dengan adik lelaki aku, sesuatu yang jarang-jarang sangat berkesempatan. Semasa tok dimasukkan keadaan dia amat memuaskan dan bersedia untuk operation tersebut, tapi beransur peatang selepas check up dari pakar bius dibuat keadaan tok tiba-tiba jadi teruk. Dia dah mula tak kenal orang dan seperti tak ketahuan dengan apa yang dia nampak dan dengar, aku pun tak berlengah terus panggil nurse dan tanya apa yang depa dah buat dengan orang tua tu. Bukan sebab apa cuma sebagai kepastian, mungkin diaorang bagi ubat dan mungkin kesan dari ubat itu menyebabkan dia jadi macam tu. Tapi depa dah confirm tak bagi apa-apa dah jadi satu haru pulak dah!!!!........bila check darah, rupanya kurang gula dalam darah....... bila masuk drip glukose dalam 15 minit terus OK. Bila dah OK tu ayat yang mula-mula keluaq dari tok aku memang lawak betui la memang la serius tapi dalam keadaan macam tu jadi lawak la juga.

"Hidup lagi no, tadi tu dah dekat-dekat dah tu, sikit saja lagi kalau tidak memang tak dak dah!!!..."...ish orang tua ni dan lagi dok buat lawak dalam keadaan macm tu. Habih semua orang tergelak kat dia yang tadi punya lah teruk sampai jadi merapu satu macam saja, dapat ubat tenaga dah mai balik teruih dia kata lagu tu pulak.

Bila dia start dok membebel balik, dia dah tak kenal aku dah nama aku pun dia dah tak nela. Tapi nak buat macam mana bukan dia yang nak jadi macam tu.






Pukul 7 aku terus bertolak balik ke Penang, sampai di Seberang Jaya aku singgah di ESSO ditepi PLUS highway berdekatan Kompleks Sempilai. Selesai membayar dan sedang aku mengisi minyak aku dok perati sebuah Toyota Camry baru model yang menjadi rebutan diPerak ut!!!.......tiba-tiba dari dalam kereta tu aku terdengar suara orang menjerit dasn pintu dibuka juga penumpang keluar sambil menjerit-jerit. Pada masa yang sama aku terdengar bunyi kuat motor Yamaha 125Z beredar, rupa-rupanya penumpang kereta itu telah diragut!!!!!..........terkejut beruk semua orang disitu. Aku masa tu memang niat nak tolong tapi aku sendii tak tau nak buat apa, nak kejar pun memang cari nahas saja sebab peragut tu lari menyongsang arus menuju ke arah kompleks sempilai, kalau naik motor OK lah jugak nak kejar pun itupun kalau sedia berdepan dengan risiko mati katak.

Bila masuk ke kereta wife ku bagitau ada budak 2 orang baru saja melintas didepan kereta aku sejurus sebelum kejadian itu dengan motor 125Z merah......memang sah itulah peragut yang dikatakan itu, tapi apakan daya tiada apa yang dapat dilakukan lagi dah benda dah jadi.

Beringatlah jika kejadian ragut berlaku kepada anda tiada apa yang dapat lakukan.......jadi persediaan terbaik ialah mencegah dan tidak memeberi sebarang ruang untuk peragut mengambil kesempatan.

Kunci kereta semasa mengisi minyak walaupun ada penumpang didalam!!!!!!.....