Monday, June 29, 2009

Kera jaan Malaysia....

Hanya di Malaysia
Perkhidmatan Awam dan apa saja yang berkenaan untuk orang ramai......hampehhh!!!!
Bagi sesiapa yang pernah berurusan dengan jabatan kerajaan mungkin ada pengalaman masing-masing berhadapan dengan berbagai situasi semasa menyelesaikan urusan masing-masing. Aku sendiri ada beberapa pengalaman yang memang aku tak boleh lupakan dan malangnya boleh dikatakan setiap kali aku berurusan pasti akan ada kisah yang terkesan dan tak mungkin aku lupakan. Terfikir jugak, aku ni demanding sangat kah sampai setiap kali berurusan aku kata ada saja masalah, nak senang cerita aku masukkan terus cerita pengalaman aku dibawah.

Polis Malaysia
Kereta aku pernah dilanggar diparking rumah lama aku di sebuah kawasan flet di Perai pada suatu malam lebih dari 6 tahun dulu. Kereta yang aku parking di kawasan dibawah telah dilanggar oleh seorang hindu mabuk. Tindakan aku yang pertama, malam itu jugak aku ambik gambar keadaan tempat kejadian dan kedudukan kereta aku sebagai bukti. Pagi besoknya aku pun terus ke Balai Polis Perai untuk buat laporan, dan aku pun diarah ke pejabat seorang sarjan dibahagian trafik untuk diambil keterangan laporan. Diatas meja sarjan tu aku tengok ada satu laptop yang aku perhatikan adalah kepunyaa sarjan tu sendiri. Aku perasan laptop tu tak ada sebarang label sebagaimana harta milik kerajaan yang lain dan terus terlintas difikiran aku banyak betul duit sarjan ni sampai boleh pakai laptop sendiri ditempat kerja. Pada masa yang sama aku tengok sarjan tu guna handphone yang pada masa tu berharga lingkungan hampir RM2000 lagi lah musykil aku dengan kemampuan polis ni. Sekarang semua ini mungkin normal saja tapi perlu diingat semasa kejadian ini berlaku lebih dari 6 tahun dahulu, pada masa tu laptop paling murah pun masih dalam lingkungan RM4000 lebih dan hand phone pun masih tak banyak pilihan dan tak ramai yang mampu pakai hand phone mahal-mahal. Settle bab tu aku pun tanyalah macam mana nak cari orang yang langgar tu dan apa tindakan pihak polis, daripada jawab soalan aku tentang orang yang bersalah sarjan tu dok sibuk tanya bab kat mana aku nak hantar repair kereta aku dan siap bagi contact kedai repair kereta. Ini satu lagi musykil apahal pulak ni aku nak engkorang cari sapa langgar kereta aku, yang dia pulak sibuk dengan mana nak repair kereta aku.

Selepas selesai memberi keterangan, aku dengan sarjan itu pun keluar dari balai dan ke kereta aku untuk diambil gambar sambil tu keterangan aku tentang keadaan tempat kejadian diambil dan oleh kerana nak memudahkan aku pun cubalah nak tunjuk gambar yang aku ambik tapi polis tu buat tak tahu saja tapi still dok tanya aku macam-macam soalan tentang tempat kejadian. Tak pernah aku jumpa manusia sebegitu bodoh sombong dah ada benda lagi senang tapi tak nak tengok, dah tu tak berenti-berenti tanya aku macam-macam kalau tengok sendiri kan senang. Apa punya turrr daaa!!!!!............. Settle bab tu aku pun masuk balik kedalam balai dengan sarjan tadi dan sorang lagi polis untuk ambik nombor siri laporan. Yang lagi menariknya nombor siri laporan aku tu ditulis diatas kertas yang disediakan oleh syarikat kereta tarik dengan iklan syarikat dimuka depan , confuse jugak aku macam mana satu jabatan kerajaan boleh menggunakan barang dari sebuah kedai siap ada iklan lagi dimuka depan……ish ish ish macam manalah orang nak percaya dengan polis ni kalau macam tu gayanya. Masa dah settle semua tu baru aku perasan polis ni macam dah jadi balaci kedai kereta saja macam agen kedai kereta saja siap iklan lagi!!!. Lain kali kalau ada masalah macam ni terus buat report dikedai kereta sajalah sebab tak ada bezanya kalau polis pun dah sama fungsi dengan kedai kereta………Malaysia Boleh!!!!


Nanti aku sambung, banyak cerita macam ni itu baru aku sorang orang lain ntah ada yang lagi teruk dari ini……...