Monday, June 22, 2009

"Abang, tok tenat".....


Dalam aku dok sakit lutut ni aku dapat pulak satu message dari adik aku di kampung, ringkas tapi dengan kesan yang besar. "Tok sakit tenat".........itu saja. Bila saja aku baca teruih aku terfikit tok aku di kampung. Tok aku ni sebenarnya dalam lingkungan umur hampir ke 90 tahun dan selalu saja tak sihat. Biasanya tiada siapa pun akan bagitau aku kalau dia setakat sakit biasa. Jadi kali ini bila aku dapat message ni aku dah rasa satu macam dah.........lagipun tok aku dah dijadualkan akan di operate minggu depan.

Aku tak berlengah terus capai apa patut, persediaan balik ke kampung aku dah sediakan dengan mengambil kira keadaan yang terburuk boleh berlaku. Tapi sebelum itu aku sendiri terpaksa ke klinik dulu untuk consult doktor tentang sakit lutut aku ni dan juga untuk ambik ubat. Dari situ aku terus bertolak balik, dalam perjalanan balik adik aku continue update aku tentang keadaan tok aku.

Bila sampai lebih kurang pukul 2.30 pagi di rumah mak cik aku di Bohor Lateh aku tengok tok aku ok saja boleh gerak tangan badan semua aikk biaq betui!!!......bila aku dengar full story barulah aku tau, rupanya tok aku terhibernate tadi sebab kurang gula dalam badan dan sebab tu jugaklah depa kata dah nazak sangat dah. Tak ada gula dalam badan tenaga pun zero la terus lena tak sedaq dah. Rupanya lepas hospital masuk drip gula habis satu pack tu dia terus OK, siap bangun tanya pakat dok buat apa ramai-ramai dan pasai apa pakat dok baca Yasin. Aku dengaq pun nak tergelak eheheheheh......false alarm punya cerita lah ni. Apa pun Alhamdulillah dia OK, aku walaupun sakit lutut, kena drive tengah malam lawan mengantuk bila dapat tau macam ni aku tetap bersyukur dia sihat harap panjang lagilah umur tok aku.

Besoknya bila aku melawat lagi sekali sebelum balik ke Penang, dia dok cerita kata Syahrizan mai la itulah inilah kat aku......pastu siap bahasa diri dia Ngah. Aku jadi pening terus, .....rupanya dia hilang ingatan pulak dah, dah tak cam kata akulah Syahrizan yang dia dok kata tu. Ngah tu biasanya dia bahasa diri dia kat cucu menakan dia.........hehehehehehee aku nak tergelak pun ada, tapi nak buat macam mana dah nak jadi macam tu, bahagian dia kita dah tau bahagian kita belum tau lagi. Selama ni hanya adik pompuan aku saja dok betui-betui ambik berat, harapkan yang lain, harap mak cik aku, nak harap kat cucu kesayangan tok aku..........semua hampeh, takat pandai gila harta, gila nak bahagi tanah yang tu sajalah. Malam tu pun depa semua tak mau hantaq tok pi hospital, depa kata dah sampai masa daaahhh!!!......kepala hotak hangpa!!!!. Kalau ikut cakap depa dah arwah kes naya orang tua tu.

Tengok tu, dah ok kan....