Saturday, June 13, 2009

Travel & Survival kit

Ini satu tabiat buruk aku, kalau aku nak buat sesuatu ataupun nak ke mana-mana aku mesti buat persediaan alatan ataupun kit yang aku sesuaikan ikut tempat. Satu kotak yang asalnya kotak sabun aku dah convert jadi kotak untuk simpan semua alatan tu. Selalunya aku pastikan alat didalam disesuaikan dengan keadaan bandar dan hutan so tak payah nak pikir dah, yang paling penting apa aku nak pakai mesti ada di dalam tu.

Sebelum kemana-mana (perjalanan jauh) ada beberapa barang yang sentiasa didalam list:
1. First aid kit
2. Pisau (Swiss army & swiss tool)
3. Lighter
4. Torch light
5. Sabun
6. Shampoo
7. Ubat gigi
8. Cookers (lilin masak)
9. Bateri
10. Belerang
11. Lastik
12. Plastik sampah
13. Lampu (blinking)

Semua tu aku rasa amat berguna bila kita berada didalam kecemasan tidak kiralah apa jua keadaan. Dan semua itu aku masukkan dalam satu kotak serbaguna aku yang asalnya kotak sabun, kotak yang sama jugak kadang-kadang jadi kotak pancing sebab kelasakannya.


Ikut keadaan, kadang-kadang walkie-talkie set pun masuk dalam list aku. Untuk aktiviti outdoor lain camping etc. biasanya hanya first aid dan pisau menjadi keutamaan aku, ya la takkan nak usung segala makneka tu kot. Takat yang betul-betul perlu saja lah.