Sunday, February 21, 2010

Penantian


Seminggu dua ni masa aku sekeluarga banyak dihabiskan di rumah menanti ahli keluarga baru yang memang dijangka akan datang dalam tempoh terdekat. Jenuh jugak menunggu ni, nak kemana-mana pun tak boleh. Oleh kerana dah jemu sangat duduk dirumah maka aku pun bawaklah keluarga keluarga pusing-pusing di area Permatang Pauh dan Kulim. Mula-mula tu sajalah layan pi tengok rumah aku di Guar Perahu tu, untuk menjimatkan masa dan memendekkan perjalanan kali ni aku menggunakan laluan dalam kampung pulak iaitu merentasi Bukit Indera Muda untuk ke Padang Ibu yang melalui kebun getah......tenang rasanya bila lalu kebun getah macam ni......sambil dapat jugak aku tunjuk kat anak aku macam mana getah ditoreh........Di Guar Perahu........dah hampir siap rupanya rumah aku tu tapi walaupun begitu sebenarnya aku dah rasa macam malas dah dengan rumah yang itu....hehehhe yalah dah lama sangat nunggu sampai aku dah boring.......tengoklah macam mana, kalau rasa berminat aku akan duduk jugak rumah tu nanti, kalau tak mungkin aku sewakan saja. Takpalah itu masa depan punya masalah.

Dari Guar Perahu aku menghala ke Lunas melalui laluan Ara Kuda. Dah banyak yang berubah rupanya kawasan tersebut dah banyak rumah-rumah....seingat aku dulu kawasan tu macam terpencil sikit dan tak banyak penempatan tapi sekarang dah banyak kawasan perumahan, itu pemerhatian aku. Akhirnya aku tiba juga di Luanas jadi aku pun tinjau-tinjau kawasan perumahan di situ manalah tahu kot-kot ada rumah yang menarik perhatian dan sesuai dengan keinginan aku.

Baru saja satu taman aku pusing-pusing dan semasa menunggu untuk keluar dari simpang di taman tu aku melihat sebuah kereta toyota menunggu untuk membelok masuk ke sebuah kedai kereta, agak lama kereta tu menunggu untuk membelok tapi seacara tiba-tiba datang sebuah kereta dari belakangnya menghentam disebelah kiri kereta tu tanpa langsung mengelak, terus aku tergamam..........semua ini berlaku didepan mata aku dengan setiap detik memang aku perhatikan. Aku pun terus meletakkan kereta aku ditepi jalan dan terus bergegas ke kereta tersebut untuk membantu apa yang patut. Malangnya hari tu aku tak bawak sebarang alatan kecemasan aku pulak, tidak seperti kebiasaan aku.
Aku kembali kekereta untuk mendapat tisu untuk mengelap darah pemandu yang mengalami luka didahi akibat terhantuk ke stering, aku jangka memang kuat hentakan yang berlaku manakan tidak walaupun pada kelajuan 60km/j, hentian yang berlaku secara tiba-tiba ke 0 km/j masih lagi cukup untuk menyebabkan kecederaan serius. Tapi syukur Alhamdulillah, pemandu dan penumpang iaitu isteri dan 2 orang anak mereka selamat dengan isterinyz turut mengalami kecederaan dikepala yang tak serius. Stering kereta tu aku perhatikan telahpun patah dengan tanda tertolak kehadapan, walaupun stering itu yang jenis murah tapi ianya telah berjaya secara tidak langsung mengelakkan kecederaan serius dengan patah seperti sepatutnya. Jika ianya terlalu teguh aku pasti lebih teruk kecederaan pemandu tu, mungkin sampai patah riuk.

Abang berbaju (pemandu) yang tergamam, tak henti-henti kata dia terkejut, aku cuba menenangkan dia, dalam keadaan macam ni biasanya kita tak akan dapat berfikir dengan jelas lagi jadi samalah juga dimasa kejadian tu, aku sempat bagitau abang ni untuk clearkan barang-barang berharga dari kereta dia dan dia baru teringat duit yang disimpan dalam dashboard kereta tu......sempat diselamatkn, kalau tidak ada kutu yang dapat durian runtuh hari tu. Dalam ramai-ramai tu selain dari menenangkan mangsa ada juga yang datang hanya setakat menyakitkan hati saja, datang dengan cakap-cakap kosong dengan berlagak pandai, ada jugak cakap-cakap yang kereta ni dah total loss dan tak dapat dibaiki, entahlah macam-macamlah lagi aku boleh dengar. Ada juga yang cuba menjadi hakim, aku tersengeh jugaklah bila tengok telatah orang yang macam ni ........yang pastinya abang yang memandu tu terlalai semasa memandu yang juga menjadi punca kejadian, tapi dah tak guna untuk menyalahkan dia kerana dia juga sedar kesilapan dia, jadi cukuplah tak perlulah disakitkan lagi hati orang yang dah sedia dalam kesusahan. Yang penting kita tolong lah apa yang patut dan yang termampu, dan sekurang-kurangnya menenangkan mangsa, itu lebih penting.



Setakat macam ni takdak hal lah untuk bengkel repair kereta, apa saja boleh dibetulkan dan dikembalikan ke keadaan asal jadi didalam kemalangan jalan raya, nyawa dan keselamatan mangsa adalah lebih penting.

Kejadian yang berlaku berhampiran Taman Desa Permai II di Lunas, Kulim Kedah. Terletak hanya beberapa ratus meter dari Balai Polis Lunas, sampai kesud aku tak nampak Polis.......yang pasti geng tarik kereta sampai dalam masa kurang dari 5 minit siap dengan lori tunda........

Polis ni sibuk kot macam selalu.......sibuk macam yang aku pernah tengok di kaunter balai Polis di IPK Perda (Seberang Perai Tengah)mungkin......3 orang anggota diperlukan untk mengecop helaian 1 buku laporan,
Penat oooo kerja mengecop, 1 orang selak muka surat, 1 orang lagi cop pakai stamp cop, dan sorang lagi bagi sokongan moral (layan sembang). Yang bestnya semua ini berlaku dikaunter dimana ada lagi 6-7 orang sedang menunggu untuk membuat laporan (termasuk aku), polis dikaunter yang terima laporan pulak bagi alasan tak cukup anggota bila tiba giliran aku setelah hampir 1 jam menunggu........tak cukup dengan itu, dikaunter laporan jenayah pulak pak Sarjan tu pulak menaip laporan dengan siap rokok melekat di bibir.............pergh memang bestlah bila sesekali dapat tengok Polis buat kerja ni........."memang sibuk" dan "memang tak cukup anggota"........dan pergi mampos sama Polis Di Raja Malaysia....hampeh, buktinya selain itu.....2 laporan polis yang aku buat sampai ke hari ni tak ada perkembangan, sebab tu lah kalau ada orang cakap nak report polis.............ya lah pergilah report, report kat mamak kedai nasik kandar pun depa akan lebih berminat untuk mendengar sekurang-kurangnya walaupun akn tiada tindakan diambil..........ya lah samalah dengan Polis pun, tak gitu???!?!?!?!........hehehehehehehehehe

No comments:

Post a Comment