Saturday, May 30, 2009

Weekend 30th May

Kereta aku dah keluar workshop, yang tak bestnya mekanik still tak jumpa apa penyakit kereta aku....hampeh betui, nampak gayanya kereta aku still ada risiko akan bagi masalah lagi, yang lagi tak bestnya boleh jadi bila-bila masa saja, maka bersedia sajalah. Sebenarnya penyakit kereta aku ni bermula lepas dari wiring yang terpaksa dibuat semula disebabkan teruk tebakar dalam cubaan mencuri sebelum ini, habis semua main wire harnes terbakar ini semua penyamun celaka punya pasal. Ngkorang tak dapat kat aku takper, kalau dapat aku lapah koraang!!!.......boleh lah merasa kena lapah dengan pisau mahal, pilih saja nak Swiss army ataupun Swiss tool yang sentiasa bersama aku. Kalau yang swiss tool dah ada siap pisau lapah........taklah terasa sangat masa kena lapah hidup-hidup tu.

Baru-baru ni masa aku berenti makan disebuah kedai di Permatang Pauh ada sebijik motor Yamaha 135 LC berlegar legar berhampiran kereta aku. Sebelum itu seorang pekerja restoran ada tanya aku samada aku ada simpan barang berharga dalam kereta tak sebab diorang perasan ada satu motor berulang alik dan berenti dekat kereta aku dan tengok kedalam. Sebaik saja aku dapat tahu, aku dan pekerja restoran terus buat plan nak perangkap penyamun tu. Kitaorang dah standby dah dari dalam kedai sambil dok tengok kereta aku, selang beberapa minit kemudian memang ada sebuah motor yang sama seperti yang budak tu bagitau aku datang dan memperlahankan motor dekat dengan kereta aku. Pada masa tu mungkin diaorang cuma dok tunggu masa nak pecah cermin, dan kami memang dok tunggu diorang berenti turun dari motor......tunggu punya tunggu penyamun tu tetap tak datang berenti sampailah aku selesai makan. Tunggu lagi hampir setengah jam pun diaorang still tak start bertindak cuma dok beruloang alik dok ushar line. Gagal rancangan kami nak tangkap nampaknya. Ishhh kalau tidak dah boleh kenduri besar malam tu, aku dah plan nak jemput kawan-kawan dari area Seberang Jaya, Permatang Pauh, Penang dan Kulim untuk turun merasa makan kenduri......hehehheheeeee. Dan lagi kalau dapat tangkap malam itupun mungkin pagi besoknya baru diaorang boleh dapat merasa kebehagiaan berada didalam lokap sebab mereka pasti akan melalui bual bicara mesra dari aku sepanjang malam. Tapi taklah sampai mati, hati aku jenis lembut tak sanggup aku nak buat sampai camtu, cuma 'beramah mesra' saja.......duduk atas riba ker, perut ker sambil sembang-sembang......berat aku cuma 128Kg ajer, best kalau riba-riba atas perut.

Memang tak mati, tapi itu akan menjadi seksaan paling dasyat abad ini bagi mereka yang kantoi dalam tangan aku masa try nak buat benda bodoh didepan aku. Aku dah lama dendam kat orang yang macam tu cuma dok tunggu peluang saja nak balas.........

Ish lari tajuk pulak aku kali ni, sebenarnya hari ni masa aku pergi ambik kereta di kedai tadi aku sempat sembang dengan mekanik yang juga merangkap tauke kedai yang dikenali sebagi John. Budak ni aku kenai masa hari buat report kereta aku nak kena curi sebelum ni dan oleh kerana dia jugak yang repair sebelum aku pun hantar balik kat dia. Kali ni dia tak charge apa-apa sebab tak tau apa problem dan dia sendiri pun tak puas hati jadi macam ni. Selain sembang pasai kereta aku sempat tanya pasai budak kecik dikedai dia umur dalam lingkungan 3 tahun yang nampak rilek saja main dengan muka berpalit minyak. Aku dapat tahu dari John, budak tu bukan anak dia sebenarnya kerana dia baru saja kahwin dan budak tu sebenarnya anak pungut yang dia ambil dan bela dari semenjak dia bujang lagi. Budak tu hendak dibuang oleh emaknya masa John ambil dulu, bila saja aku dapat tau macam tu aku jadi sedih sebab ada orang yang sanggup nak buang anak yang comel tu macam tu saja. Aku sebagai seorang bapak ni jaga anak sampai terlalu over protective takut dan tak nak jadi apa-apa kat anak, yang diorang ni senang-senang saja nak buang sana-sini.....menatang betui!!!........Sebelum balik aku sempat cakap kat dia, anak bela ni dugaan dia besar kepada orang yang jaga dia biasalah ujian, tapi insyaAllah dengan dia juga datangnya rezeki sebagai seorang manusia dan kadan-kadang kita dapat tumpang serba sikit. Bila aku cakap macam tu John sendiri cakap memang betui apa aku cakap tu, bila ambik bela budak tu macam-macam orang cakap kat dia dan selepas itu juga rezeki dia lebih murah hinggakan dapat membuka sebuah workshop yang sebegitu besar dengan pekerja yang ramai sehingga mampu memiliki kereta Toyota Caldina.

Apapun kereta aku masih bermasalah heheheheeee........sibuk bercerita benda lain pulak. Balik dari ambik kereta aku sekeluarga terus pergi makan kenduri di rumah Khairul pulak di Kuala Bekah, Penaga. Malam ni adik aku yang bungsu akan datang dari kampung, nampak gayanya sebelum sempat aku plan apa-apa plan dah mai untuk aku iaitu bawak adik aku jalan-jalan di Penang. Ingat nanti nak bawak dia pergi ekspo Seberang Jaya dulu, pastu mungkin ke Carrefour kot........ikutlah mana dia nak pergi pun, aku jadi pemandu pelancong saja. Anak-anak aku aku memang seronok abis dapat jumpa sepupu-sepupu diaorang.