Wednesday, April 7, 2010

Tertarik aku

Di alam blogging ni aku ada terjumpa dengan beberapa penulis yang terarah atau cenderung membuat tafsiran sendiri akan isi kandungan Al Quran dan hadis. Bila ditafsir sendiri maka terjelmalah segala macam perbuatan yang sangat janggal sekali dilihat, segalanya dijustifikasikan sebagai tafsiran terus dari Al Quran. Tapi sebenarnya yang tinggal bukalah tafsiran kandungan tetapi sebenarnya hanya tafsiran logik akal semata.


dipetik dari http://syahbandar87.blogspot.com.........

'Persoalanku kepada puak-puak yang kononnya berpegang pada alquran dan hadith shja.Adakah imam syafie dan lain-lain imam muktabar tidak berpegang pada alquran dan hadith?Adakah mereka mengeluarkan hukum tidak berpandukan alquran dan hadith?

Ingin aku bertanya kepadamu lagi,antara kamu yang dikatakan lbh gemar mentafsir alQuran dan hadith,agak-agaknya lakan siapa lebih arif dlm mentafsirnya dan memahami isi kandungan alquran dan hadith?Adakah dirimu ataupun imam syafie yang telah hafis alQuran sejak dari kecil,berguru dengan beratus-ratus orang guru,ingat beribu-ribu hadith rasulullah di dalam minda,ingat pula beribu-ribu kitab-kitab imam muktabar,serta diiktiraf pula ilmunya oleh imam Malik,imam Ahmad dan ramai lagi alim ulama?'......

No comments:

Post a Comment