Tuesday, May 19, 2009

Tour De' Seberang Perai dan Kedah selatan

Oleh sebab aku tak complete kayuh hari ni maka sampai saja kerumah aku suruh wife dengan anak-anak siap. Siap baju kot nak mandi ayaq terjun walaupun dalam masa tu aku takdak plan nak tuju pi mana-mana pun. Kami keluaq dari rumah pun dah agak lewat masa tu dan terus menuju ke Jawi, matlamat aku masa tu nak pi Batu Hampar. Yang sebenarnya aku sendiri pun tak tau di mana Batu Hampar ni cuma masa kayuh ke bukit 300 aku ada nampak sign board tunjuk ke Batu Hampar. Dari Jawi ke masuk ke simpang menuju ke Sungai Duri tapi sebelum sampai ke Sg Duri aku terjumpa pulak satu simpang menuju ke Bukit Jawi dan signboard tunjuk arah ke Hutan Simpan Bukit Pancur. Since aku sendiri pun tak pernah sampai kesitu aku terus ambik jalan tu saja nak try pi tengok apa ada disitu




Masa ni anak aku dah mula buat perangai, nak mandi sangat-sangat dah





Taman Negeri Bukit Pancor aku tinggalkan, tak berapa menarik nak bagi anak mandi lagipun aku nak kena turun sekali, nak tengok-tengok kan depa. Dah la aku tak bawak pakaian spare karang tak pasal-pasal balik basah kuyup. Pujuk punya pujuk anak aku boleh accept bila aku kat kita cari tempat lain. So next destinationlah kalau nak mandi pun. Itupun kalau ada.

Dari situ aku terus sambung drive menghala ke Sg Kecil Hilir yang menghala ke Serdang Kedah. Sebelum ni aku pernah lalu jalan ni cuma setakat sebelum mula mendaki bukit 300 so kali ni akau nak try jalan dengan kereta lah pulak. Mendaki bukit ni dengan kereta pun boleh dikatakan teruk juga tetapi bila sampai ke puncak aku ternampak satu hentian ke sebuah resort dipuncak bukit

Pemandangan dari restoran dan resort
Puncak bukit 300 yang aku sampai minggu lepas
Restoran dan resort dipuncak bukit, ada promosi sampai hujung bulan. Restoran hanya buka dari pukul 5 ptg sampai tengah malam.



Dari puncak bukit turun kebwah menghala ke Serdang baru aku nampak signboard tunjuk Batu Hampar lagi sekali. Aku terus masuk simpang ni dan Batu Hampar niterletak hanya 500 meter sahaja dari jalan utama.



Masa ni kakak dah betul-betul excited tak sabar nak berendam sampai terlompat-lompat.



Protes, tak nak balik. Tak nak ambik gambar....tapi melintas depan kamera 2-3 kali. hehehehee.......
Bolehlaaa.....walaupun tak sehebat Bukit Hijau ataupun Lata Bayu.

On the way balik, ada accident kncil dengan Avanza secara berdepan bucu sama bucu. Orang OK kot. Aku tengok sepintas lalu saja.


Aku pun sambung perjalanan terus ke Seberang Jaya.