Wednesday, January 19, 2011

Budak-budak

Musim persekolahan yang baru dah pun berlalu hampir 3 minggu, selepas kesibukan persediaan untuk ke sekolah maka sekarang ni pulak sibuk dengan merutinkan dan juga reschedule jadual perjalanan kehidupan. Kalau sebelum ni aku bekerja di Penang sekarang aku di kulim pula, jika sebelum ni anak-anak dihantar ke nurseri di Perai untuk tadika dan sekolah sessi petang kini kedua-duanya berbahagi pulak.......seorang sekolah di Butterworth seorang lagi di Kulim...........fuh berselaru betul hidup aku, tambah celaru lagi dengan hari cuti sekolah yang tak sama. Ya lah Penang cuti Sabtu-Ahad dan Kedah pulak cuti Jumaat-Sabtu.....yang jadi mangsanya semua satu keluarga lah, sorang cuti yang lain masih sekolah ataupun bekerja begitulah sebaliknya.............apa pun perjalan hidup diteruskan.

Si abang tu dari minggu lepas setiap hari ada masalah dengan budak-budak sekelas yang baru dikenali. Setiap hari 2 batang pensel yang dibekalkan, hanya satu yang akan sampai balik ke rumah.....kalau sebelum ni aku boleh bersabar tapi dah masuk minggu kedua masalah yang sama berulang, aku dah hilang sabar.....tak cukup dia sendiri kena marah maka hari ni aku sendiri ke sekolah untuk 'membuat perhitungan terakhir'.............mana punya penyangak da sudah buli anak aku nih?!?!?........ini tak boleh jadi nih, bapaknya langsung tak pernah kena buli masa sekolah kini si anak pulak yang kena (mana nak kena buli, saiz badan ke dua besar di sekolah, no satu JAlil la).....tak padan dengan darjah satu dah nak jadi penyangak. Selepas ditekan, anak aku bercerita....rupanya ada budak-budak yang memukul dan merampas pensel-pensel anak aku rupanya..........bab pukul tu aku boleh terima, biasalah anak-anak Power Rangers ni memang masing-masing kaki berlawan. Tapi bila dah masuk lawan dan MERAMPAS barang ....ini sudah lebih...........

Hari ni aku bangun awal untuk membuat perhitungan terakhir.........sesampai saja di depan pintu sekolah terus aku pegang beg anak aku dan melangkah masukke sekolah.............."mana budak tu?!?!?!?, mana budak tu?!?!?!..........tunjuk mai?!?!...............kita buat perhitungan hari ni. Kalah menang belakang kira.............." ...hehhehehehe rupanya budak tu tak mai lagi. Dalam dok cari budak tu aku terjumpa pulak dengan cikgu kelas anak aku....maka aku refer problem ni kat cikgu tu.....yang sebenarnya itulah yang sebaiknya....biar cikgu la yang kawal semua ni.........harapnya masalah ni akan lebih terkawal...........supanya tak perlu aku sendiri yang masuk dan 'mengawal'.

Oleh kerana aku tak mau berperangai budak-budak masalah ni pun aku ajukan kepada cikgu untuk tindakan.....tutup kes dulu, sementara nak tengok perkembangan ataupun perubahan.

Dari semua masalah ni aku dapat belajar sesuatu..........susah menjadi murid sekolah dizaman sekarang ni, walaupun darjah satu dah pun ada kes buli...........

Buat sementara aku akan memantau..........tak settle jugak........nanti aku sendiri akan settlekan.

No comments:

Post a Comment